You are here

Қазақстан аумағындағы тайпалар одағы және ертедегі мемлекеттер

САҚ ТАЙПАЛАРЫ

Б.з. б. бірінші мыңжылдықта Орта Азия, Таяу және Орта Шығыс аумағында Ассирия және Мидия мемлекеттері құрылды.

VI ғасырда Мидия державасының орнына Ахеменидтер мемлекеті келеді. Оның негізін қалаушы б.з. д. 550 жылы Мидияны жеңіп, өзіне бағындырып, Орта Азияның оңтүстік аймақтарын қамтитын үлкен күш құрды. Кейінірек Ахеменидтер Орта Азияның солтүстік аудандарын бағындырды. Патша Дарий I-нің бұйрығымен жазылған Бесхистун жазбасында Ахеменидтер мемлекетіне  (б. з. д. 530-522 жж. ) Парфия, Хорезм, Бактрия, Согдиана, Сақа — Орта Азия мен Қазақстан аумағында болған және жаулап алған, не ахеменидтерге бағынышты халықтар кірді. Сақтар кім болды? Бактриялықтардың, согдиандықтардың және хорезмиялықтардың солтүстігінде, ежелгі дереккөздердің мәліметтері бойынша, Қазақстанның дала кеңістігінде, атап айтқанда Авестада, көшпелі "жылдам жылқылармен турлар"өмір сүрген. Парсы дереккөздеріндегі турлар сақ деп аталады, бұл "күшті ер адамдар" дегенді білдіреді, ал грек авторларының шығармаларында олар "скифтер" деп аталады — көшпенділердің синонимі ретінде кеңінен қолданылған атау. Сақтардың ішінде жазба дереккөздері тиграхауда сақтарын (үшкір қалпақ киген), хаомоварга сақтарын (ХАОМА сусынын жасайтын), парадарай сақтарын (Арал маңын мекендеген) деп атайды.

Сақ тайпаларының нақты қай жерде орналасқанын қазір айту өте қиын, өйткені көне авторлар нақты географиялық сілтемелерді хабарламайды, ең дұрысы массагеттер Арал өңірінде, тиграхауда сақтары — Жетісуда мекендеген болуы мүмкін.

Аримасптардың сақ тайпалары мен "алтын сақшылар", шамасы, Шығыс Қазақстан мен Алтайда, алтын кеніштері болған жерлерді мекендеген.

Геродот және басқа авторлар парсылар мен сақтардың соғыстары туралы Ираннан Жерорта теңізіне дейінгі барлық елдерді бағындырған, өзін құдайларға тең және жеңілмейтін деп санайтын Ахеменидтер патшасы Кирді жеңгені туралы айтады.

Ахеменидтер әулетінің басқа патшалары сақтармен соғысқан. Б.з. д. 519-518 жылдары Тиграхауд-сақтарға қарсы жорықты Дарий І жүргізді, Дарий сақтарды бағындырды, олар парсы армиясының құрамында сақтарға құрмет көрсете бастады, Мысырда, Грецияда соғысып, Фермопилдер шайқастарында ерекшеленді.

Сақтар тарихының келесі беті Ахеменидтердің билігін басып алып, бағындырған Александр Македонскийдің жаулап алуына қарсы күреспен байланысты, ол Орта Азияны жаулап ала бастады.

Александр Македонскийдің Яксарт артындағы (Сырдария) сақ тайпаларын өзіне бағындыру әрекеті сәтсіз аяқталды. Олар Ұлы жаулап алудың шығысқа қарай жылжуын тоқтатты.

Сақ тайпаларының тарихы, материалдық мәдениеті бойынша маңызды дереккөзі археологиялық ескерткіштер — қорымдар, жартасқа салынған суреттер, сақ заттарының көмбелері болып табылады.

Сақ қорымдарының, соның ішінде патша қорымдарының шоғырлары Талас, Шу, Іле жағалауларында, Қырғыз, Іле және Жоңғар Алатауының тау бөктерінде, Кеген және Нарынкөл таулы алқаптарында табылған.

Жетісудың тамаша сақ ескерткіштерінің бірі Алматы қаласынан шығысқа қарай 50 км жерде орналасқан Есік қорғаны болып табылады. Іле Алатауының бөктерінде.

Есік қорғанында жерленген адам сақ қоғамында жоғары орынға ие болған, ол көсем - "патша"болған.

Кең дала және тау кеңістіктерін игеру, мал шаруашылығының үстемдігі, оның әр түрлі формаларында, егіншілікпен қандай да бір үйлесімде сақ дәуірімен байланысты.

Сақ тайпаларының көпшілігінде мал шаруашылығы егіншілікпен ұштастырылды. Сырдария алқабында, Чирик-рабат, Бабиш-молла сақ елді мекендерінің жанында каналдардың көмегімен суарылатын ежелгі егістіктер табылды.

Сақ тайпаларының жоғары дамуына металл өндірумен, оны өңдеумен, атап айтқанда қола құюмен байланысты кәсіпшілік қол жеткізді.

Сақ қоғамы осы уақытқа дейін қалай ұйымдастырылды деген сұрақ ғалымдар арасында дау тудыруда. Бұл кезде сақтар қоғамы «патшалардың» жерленген жерлеріне, жазба ескерткіштеріне қарағанда, қазірдің өзінде таптық қоғам болды, ал сақтар мемлекет құрудың алдында тұрды.

Әлемдік мәдениеттің жарқын көріністерінің бірі-сақ өнері. Бұл бір жағынан Ахеменидтік Иран мен Бактрия өнерімен, екінші жағынан Қытайдың Чжоу және хан дәуіріндегі өнерімен тығыз байланысты болды.

Жалпы, сақ немесе сақ скифтерінің "аң стилі" сақ тайпаларының дүниетанымының заңды көрінісі, олардың мифологиясының бейнелеу өнеріндегі көрінісі, көшпенділер идеологиясын білдірудің ерекше белгі жүйесі ретінде қалыптасты.

Тест тест